زندگي هاي با نمک


 





 

عادت نمک خوردن را کنار بگذاريد
 

اشاره:
 

ممکن است شما تا حدي به خوردن نمک عادت کرده باشيد که مرگ و زندگي تان به نمک بستگي داشته باشد. اگر واقعاً نمک براي شما چنين حکمي دارد، به اين سئوال پاسخ بدهيد.
به نظر شما، کدام يک از موارد زير درباره نمک درست است؟
الف) اعتياد آور است.
ب) باعث چاقي مي شود.
ج) منجر به مرگ مي شود.
د) همه موارد.
اگر گزينه (د) را انتخاب کرده باشيد، حق با شماست. نمک يکي از خطرناک ترين مواد افزودني غذاهاست.
بر هيچ کس پوشيده نيست که يک رژيم غذايي پر از سديم، فشار خون را بالا مي برد که همين فشار خون بالا مي تواند منجر به حملات قلبي و سکته شود.
مطالعات جديد نشان مي دهد که نمک، خيلي بيش از آنچه که فکر مي کنيم، خطرناک است. خوردن بيش از حد نمک مي تواند ارتباطي به بروز بيماري هايي مثل آرتروز، زوال عقل ( ديوانگي و جنون)، سرطان و ديگر مشکلات جدي سلامتي داشته باشد!
همچنين مصرف بيش از حد نمک باعث اضافه وزن هم خواهد شد. طبق تحقيقات و نظريات جديد، نبايد بيش از 1500 ميلي گرم سديم در روز مصرف شود(دو سوم قاشق چاي خوري).

بيشترين ميزان سديم از کجا دريافت مي شود؟
 

نگراني اصلي وقتي نيست که شما بر سر ميز غذا نصف نمکدان را درون بشقاب غذايتان خالي مي کنيد! بلکه نگراني اصلي به آن مقداري است که در حال حاضر در غذايتان وجود دارد. بزرگترين مقصران، کساني هستند که غذاها را با انبوهي از نمک، فرآوري کرده و بسته بندي مي کنند و از نمک براي حفظ طعم بافت و جلوگيري از فاسد شدن غذا استفاده مي کنند. حدود هشتاد درصد از سديمي که در رژيم هاي غذايي ما يافت مي شود، از بيسکويت هاي آماده، غذاهاي نشاسته اي، سوپ ها، سس ماکاروني و غذاهاي نيمه آماده و منجمدي است که در خانه مي خوريم. البته اين گروه شامل غذاهاي رستوران ها و فست فودها هم مي شود.

چرا نمک اعتياد آور است؟
 

بدن شما به مقداري سديم نياز دارد تا بتواند تعادل مايعات را حفظ کند، پيام هاي عصبي را انتقال دهد و باعث آرامش عضلات و ماهيچه ها شود. وقتي شما بيشتر از اين مقدار مي خوريد، سطح شيميايي مغزتان تغيير مي کند. درست مثل الکل و نيکوتين که سطح شيميايي مغز را تغيير مي دهند و باعث اعتياد مي شود.
خيلي از غذاهاي شور مثل ساندويچ ها و فست فودها علاوه بر داشتن چربي و کالري بالا، به دليل داشتن نمک تشنگي را هم افزايش مي دهند. همچنين در اين تحقيقات مشخص شد که ارتباط نزديکي بين ميزان مصرف نمک و مصرف نوشابه هاي شکردار وجود دارد.
 
نوشابه هاي رژيمي هم پر از سديم هستند و جوابگوي خوبي براي کم کردن وزن نيستند. محققان عقيده دارند که رژيم هاي غذايي پر نمک توليد انسولين در بدن را افزايش مي دهند و همچنين باعث توليد هورموني مي شوند که قند توليد شده اضافي را به چربي تبديل مي کند به اين ترتيب بدن شما انسولين بيشتري توليد مي کند، چربي بيشتري ذخيره شده و وزن تان بالا مي رود.

قاتل خاموش:
 

با مصرف بيش از حد نمک، فقط نبايد نگران بروز سکته و حملات قلبي باشيد؛ بلکه ميزان بالاي سديم باعث ديگر مشکلات و خطرات جدي سلامتي براي شما مي شود. مهم ترين مخاطرات مصرف بيش از حد نمک، سرطان است. غذاهاي شور 15 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. بر اساس تحقيقات اخير، مصرف بالاي نمک مي تواند با مرگ هاي ناشي از سرطان معده در ارتباط باشد. غذاهاي شور ديواره معده را تحريک مي کنند که اين مسأله مي تواند باعث عفوني شدن معده به وسيله باکتري« هليکوپيلوري» شود و وجود اين باکتري باعث بروز سرطان معده است.

آرتروز:
 

رژيم هاي غذايي پرنمک، افزايش فقدان کلسيم را نشان مي دهند. اين فقدان کلسيم استخوان ها را ضعيف و شکننده مي کند و به مروز زمان باعث بروز آرتروز مي شود. يک تحقيق دو ساله روي اين موضوع، ارتباط بين ميزان مصرف نمک و کاهش توده استخواني را در بدن، کاملاً ثابت کرد.

ديابت:
 

مصرف بيش از حد نمک ممکن است مقاومت انسولين را ارتقا دهد. وجود ديابت مي تواند شما را در معرض خطرات بزرگ تري مثل فشار خون بالا و بيماري هاي قلبي قرار دهد و اين امر به اين معني است که مصرف زياد نمک، اين خطرات را افزايش مي دهد.

بي خوابي:
 

در اين جا هم فشار خون بالا، علت همه گرفتاري هاست. يعني باعث ايجاد يک چرخه معيوب خواب و در نهايت محروميت از خواب مي شود.

بيماري هاي کليوي:
 

فشار خون بالا به رگ هاي خوني سرتا سر بدن آسيب مي رساند؛ از جمله رگ هاي کليه. اين آسيب کم کم به صورت تدريجي رخ مي دهد و ممکن است علائم بيماري خودش را تا مدت ها نشان ندهد و اين ها فقط بخشي از زيان هاي مصرف بالاي نمک است.
منبع: نشريه ديدار آشنا - شماره 137